1.  Úvod

Minimální preventivní program (MPP) je založen na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce s žáky, zapojení celého pedagogického sboru školy, spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy, s institucemi a organizacemi. Součástí MPP je Program proti šikanování.

 

2.  Aktivity pro žáky

A/ Aktivity ve vyučování

–      konkrétní témata uplatňovaná v jednotlivých předmětech – viz ŠVP „Škola neomezených možností“

–      konkretizace znalostí, dovedností a postojů podle jednotlivých věkových skupin – viz příloha č. 1  - celoročně

B/ Aktivity mimo vyučování

–      kurzy:

letní soustředění (sportovní třídy)- září

lyžařský výcvikový kurz (6.-9. roč.) - leden

zimní soustředění (sportovní třídy) - únor, březen

zimní pobyt v přírodě (3.-5. roč.) - březen

sportovně branný kurz (6.-9. roč.) - květen

letní pobyt v přírodě (2. – 5. roč.) - květen-červen

ozdravný pobyt u moře (I. stupeň) - květen

beachový pobyt u moře (sportovní třídy) - květen

–      sportovní akce (Š-školní, O-okresní):

stolní tenis (Š) - říjen

malá kopaná (O) - říjen

soft tenis (Š) - listopad

basketbal (Š) - prosinec

přehazovaná (Š+O) - prosinec,leden

florbal (Š) -  prosinec

volejbal – Vánoční turnaj (O) -  prosinec

„Půlení“ (Š) -  leden

„Pohni kostrou“ (Š) -  leden

závod na rotopedech (Š) -  březen

McDonalds Cup (O) - březen-květen

tenis (Š) - červen

–      další akce:

soutěže a olympiády  - celoročně

zájmové kroužky -  říjen-květen

školní družina  -  celoročně

exkurze a vycházky -  viz plán

školní výlety - červen

soutěž mezi třídami -  celoročně

C/ Volnočasové aktivity

Viz příloha č. 2

D/ Programy

–      Komplexní program primární prevence:

Ajaxův zápisník (2. roč.)  - v průběhu roku

NPP přichází do škol (1.,2. roč.), školy přichází do NPP (6.,7.,9. roč.) - v průběhu roku

Kamarádi, můj volný čas a já aneb o drogách bez drog (4. roč.) - v průběhu roku

Prevence zdraví  (5. roč.) - v průběhu roku

Peer program+Právní vědomí I - záškoláctví, šikana, týrání (6.roč.) - v průběhu roku

Preventivní program (1.,2.,3.,7. roč.) - v průběhu roku

Právní vědomí II - drogy, trestná činnost (8. roč.)  - v průběhu roku

Obchodování s lidmi (9. roč.) -  v průběhu roku  

–      Program proti šikanování:

Viz příloha č. 3

E/ Poradenská činnost

–      konzultace,schránka důvěry - září-červen                 ŠMP

F/ Další aktivity

–      soutěž Svět očima dětí (1.-9. roč.) - v průběhu roku

–      beseda pro žáky s pracovníky HZS - v průběhu roku

–      preventivní činnost v třídních hodinách (práce se sociálním klimatem či atmosférou třídy, mapování vztahů v třídních kolektivech, otevřená komunikace s celou třídou o problému) -  celoročně

–      diagnostika tříd- v průběhu roku

–      projekt Recyklohraní - celoročně

G/ Aktivity a programy odloučeného pracoviště

Viz příloha č. 4

3.  Spolupráce s rodiči

A/ Aktivní spolupráce

–      využití schopností a dovedností rodičů žáků v rámci mimoškolní činnosti (kroužky)  - celoročně

–      spoluúčast na předcházení, popř. řešení problémů, např.šikanování -celoročně                  

–      Přímětice Beach open 2010 - květen-srpen

–      poradenské služby, např.konzultace v rámci třídních schůzek - celoročně

B/ Pasivní spolupráce

–      komunikace prostřednictvím webových stránek školy a e-mailové pošty (ŠEIS) - celoročně

–      informování školské rady o strategii MPP - říjen

–      písemná sdělení rodičům - podle potřeby

4.  Spolupráce ve škole

A/ Seznámení ředitele školy s programem (dohodnutí základních pravidel realizace programu)

B/ Seznámení pedagogických i nepedagogických pracovníků s programem a jejich zaangažování -  září

C/ Pravidelná setkání s MS a PK - viz plán schůzek

D/ Spolupráce s TU a činnost na třídních hodinách - celoročně

E/ Spolupráce se žákovským parlamentem - celoročně

F/  Průběžné vyhodnocování prevence na pedagogických radách - viz plán ped.rad

G/ Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence - dle nabídky vzd. institucí

5.  Spolupráce s institucemi a organizacemi

A/ Metodik prevence v PPP – pracovní semináře, konzultace

B/ MěÚ (odbor sociálních věcí - OSPOD) – řešení sociálně patologických jevů

C/ Policie ČR – řešení problémů, podíl na KPPP

D/ Správa NPP, městská police, charita, kontaktní centrum – pomoc v rámci KPPP

E/  DDM, TJ Sokol, Junák – podporování aktivit dětí ve volném čase, zřizování jednotlivých zájmových útvarů dle aktuálního zájmu dětí, mapování struktury volného času

F/  ČČK, OHS, AT ordinace, lékař pro děti a dorost, mediační a probační služba, středisko výchovné péče

Zpracovatel a garant programu: Mgr. Jan Blaha, školní metodik prevence