Výuka cizích jazyků
3. Výuka cizích jazyků
Výuka cizích jazyků ve školním vzdělávacím programu
S výukou cizích jazyků na naší škole začínáme v 1. třídě. Ačkoliv je rodičům i žákům předkládána nabídka více jazyků, pravidlem se již stala volba anglického jazyka jako prvního vyučovaného cizího jazyka. V případě zájmu mohou děti začít s dalším cizím jazykem v rámci zájmových útvarů ve školní družině. Druhý cizí jazyk je zařazen s dotací dvou hodin týdně jako volitelný předmět od 7. ročníku, vesměs je žáky volen jazyk německý. Pokud si někdo nevybere studium druhého cizího jazyka, absolvuje kromě jiných předmětů i cvičení z prvního cizího jazyka, které slouží zejména k opakování a utvrzení probraného učiva.
Vývoj metod výuky cizích jazyků - multimediální výuka
V naší škole se po celou dobu jejího trvání zabýváme zkvalitňováním výuky cizích jazyků, anglického a německého. Během doby své existence, kromě intenzivního vzdělávání vyučujících, škola pokročila od klasického frontálního způsobu výuky k moderním metodám, ke kterým jsou využívány tři specializované jazykové učebny a dvě počítačové učebny vybavené velkým množstvím multimediálního jazykového softwaru.
Výhody k přechodu do speciálních jazykových a počítačových učeben jsou zřejmé z níže uvedeného:
a) Klasická učebna - žáci ve třídě, k dispozici učebnice, tabule a nástěnné mapy (nejméně produktivní při maximálním úsilí vyučujícího).
b) Jazyková učebna - každý žák svá sluchátka, může být kontrolován učitelem od ovládacího pultu. Tento systém umožňuje mnohem produktivnější poslech, porozumění textu i práci s učebnicí a psaným textem.
c) Počítače - využití počítačů s multimediálními programy pro výuku cizích jazyků (nejproduktivnější, žáci pracují sami). Využití počítačů je ničím nenahraditelné a výsledky žáků nesrovnatelné s tradičními metodami výuky.
Multimediální software, který je v naší škole používán je pro žáky základní školy ideální. Používání multimediálního programu usnadňuje práci i při vysvětlování učiva v běžných hodinách. Žáci mohou pracovat individuálně, v závislosti na svých schopnostech a dovednostech, což umožňuje několik stupňů obtížnosti v programu. Velmi kladný vliv mají počítačové jazykové programy na žáky s vývojovými poruchami učení - např. dyslexie. Dyslektik si v normální třídě připadá méněcenný, poněvadž nemůže dosahovat takových výsledků práce jako ostatní žáci. Hlavně čtení a písemný projev dělá těmto žákům značné problémy. Při hodině cizího jazyka na počítači s multimediálním jazykovým programem tito žáci dosahují výborných výsledků a jejich postavení ve třídě i sebevědomí velmi vzroste. V průběhu tohoto způsobu výuky se jejich handicap vůči spolužákům minimalizuje. Na stručných konverzačních tématech si mohou vyzkoušet situace z obyčejného života, na které učebnice velmi často zapomínají. Dalším přínosem je, že děti se nenásilnou formou učí vzájemné spolupráci a ohleduplnosti, poněvadž práce s výukovým programem vyžaduje velkou soustředěnost, aby porozuměly vyslovenému slovíčku či frázi a mohly je správně opakovat nebo dále s nimi pracovat.
Další formou jazykové výchovy je zpracování projektů - ať již slohových, prezentačních nebo hudebních. vedle jazykových a konverzačních schopností se zde uplatňují další důležité poznatky a kompetence, které zde žák musí vhodně využívat.