Minimální preventivní program
1. Úvod
Minimální preventivní program (MPP) je založen na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce s žáky, zapojení celého pedagogického sboru školy, spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy, s institucemi a organizacemi. Součástí MPP je Program proti šikanování.
2. Aktivity pro žáky
A/ Aktivity ve vyučování
– konkrétní témata uplatňovaná v jednotlivých předmětech – viz ŠVP „Škola neomezených možností“
– konkretizace znalostí, dovedností a postojů podle jednotlivých věkových skupin – viz příloha č. 1 - celoročně
B/ Aktivity mimo vyučování
– kurzy:
letní soustředění (sportovní třídy)- září
lyžařský výcvikový kurz (6.-9. roč.) - leden
zimní soustředění (sportovní třídy) - únor, březen
zimní pobyt v přírodě (3.-5. roč.) - březen
sportovně branný kurz (6.-9. roč.) - květen
letní pobyt v přírodě (2. – 5. roč.) - květen-červen
ozdravný pobyt u moře (I. stupeň) - květen
beachový pobyt u moře (sportovní třídy) - květen
– sportovní akce (Š-školní, O-okresní):
stolní tenis (Š) - říjen
malá kopaná (O) - říjen
soft tenis (Š) - listopad
basketbal (Š) - prosinec
přehazovaná (Š+O) - prosinec,leden
florbal (Š) - prosinec
volejbal – Vánoční turnaj (O) - prosinec
„Půlení“ (Š) - leden
„Pohni kostrou“ (Š) - leden
závod na rotopedech (Š) - březen
McDonalds Cup (O) - březen-květen
tenis (Š) - červen
– další akce:
soutěže a olympiády - celoročně
zájmové kroužky - říjen-květen
školní družina - celoročně
exkurze a vycházky - viz plán
školní výlety - červen
soutěž mezi třídami - celoročně
C/ Volnočasové aktivity
Viz příloha č. 2
D/ Programy
– Komplexní program primární prevence:
Ajaxův zápisník (2. roč.) - v průběhu roku
NPP přichází do škol (1.,2. roč.), školy přichází do NPP (6.,7.,9. roč.) - v průběhu roku
Kamarádi, můj volný čas a já aneb o drogách bez drog (4. roč.) - v průběhu roku
Prevence zdraví (5. roč.) - v průběhu roku
Peer program+Právní vědomí I - záškoláctví, šikana, týrání (6.roč.) - v průběhu roku
Preventivní program (1.,2.,3.,7. roč.) - v průběhu roku
Právní vědomí II - drogy, trestná činnost (8. roč.) - v průběhu roku
Obchodování s lidmi (9. roč.) - v průběhu roku
– Program proti šikanování:
Viz příloha č. 3
E/ Poradenská činnost
– konzultace,schránka důvěry - září-červen ŠMP
F/ Další aktivity
– soutěž Svět očima dětí (1.-9. roč.) - v průběhu roku
– beseda pro žáky s pracovníky HZS - v průběhu roku
– preventivní činnost v třídních hodinách (práce se sociálním klimatem či atmosférou třídy, mapování vztahů v třídních kolektivech, otevřená komunikace s celou třídou o problému) - celoročně
– diagnostika tříd- v průběhu roku
– projekt Recyklohraní - celoročně
G/ Aktivity a programy odloučeného pracoviště
Viz příloha č. 4
3. Spolupráce s rodiči
A/ Aktivní spolupráce
– využití schopností a dovedností rodičů žáků v rámci mimoškolní činnosti (kroužky) - celoročně
– spoluúčast na předcházení, popř. řešení problémů, např.šikanování -celoročně
– Přímětice Beach open 2010 - květen-srpen
– poradenské služby, např.konzultace v rámci třídních schůzek - celoročně
B/ Pasivní spolupráce
– komunikace prostřednictvím webových stránek školy a e-mailové pošty (ŠEIS) - celoročně
– informování školské rady o strategii MPP - říjen
– písemná sdělení rodičům - podle potřeby
4. Spolupráce ve škole
A/ Seznámení ředitele školy s programem (dohodnutí základních pravidel realizace programu)
B/ Seznámení pedagogických i nepedagogických pracovníků s programem a jejich zaangažování - září
C/ Pravidelná setkání s MS a PK - viz plán schůzek
D/ Spolupráce s TU a činnost na třídních hodinách - celoročně
E/ Spolupráce se žákovským parlamentem - celoročně
F/ Průběžné vyhodnocování prevence na pedagogických radách - viz plán ped.rad
G/ Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence - dle nabídky vzd. institucí
5. Spolupráce s institucemi a organizacemi
A/ Metodik prevence v PPP – pracovní semináře, konzultace
B/ MěÚ (odbor sociálních věcí - OSPOD) – řešení sociálně patologických jevů
C/ Policie ČR – řešení problémů, podíl na KPPP
D/ Správa NPP, městská police, charita, kontaktní centrum – pomoc v rámci KPPP
E/ DDM, TJ Sokol, Junák – podporování aktivit dětí ve volném čase, zřizování jednotlivých zájmových útvarů dle aktuálního zájmu dětí, mapování struktury volného času
F/ ČČK, OHS, AT ordinace, lékař pro děti a dorost, mediační a probační služba, středisko výchovné péče
Zpracovatel a garant programu: Mgr. Jan Blaha, školní metodik prevence