Třídy se plynule rozrůstají o nové žáky i o nové prostory. Od letošního roku fungují už 3 třídy. Nechybí ani kvalitně a vkusně vybavená družina, využívající prostory v těsné blízkosti montessori tříd, které jsou dětem k dispozici i v odpoledních hodinách.
Žáci 1., 2., a 3. ročníku se i letos horlivě pustili do nových úkolů s novými pomůckami. Během této doby k nám přibyli dva noví žáci, kteří posílili 2. ročník a ani oni nezůstávají v učivu pozadu. Pomůcky jsou rozděleny již do 3 tříd, a to podle ročníků.
Pracujeme ve dvou heterogenních skupinách - ve dvou trojročích. Nové učivo si osvojují s pomocí vysvětlujících návodů, pomůcek a materiálů, pokud je potřeba – s pomocí spolužáka či učitele. Spolupráce se spolužáky je velmi důležitým principem práce – děti jsou si navzájem učiteli, pomocníky, pomáhají si s řešením a kontrolou, domlouvají se na společné práci.
Děti zde nejsou známkovány, jsou vedeny k vlastnímu vyhodnocení své práce a dostávají slovní hodnocení.
Dítě je vedeno k činnosti z vnitřních přirozených pohnutek a z motivace po úspěšném vyřešení úkolu.
Dalším významným aspektem Montessori pedagogiky je specifické chápání chyby a pochvaly. Chyba je chápána jako běžný, přirozený projev v procesu učení, jako užitečná součást řešení problémů a jako bohatý zdroj nových poznatků. Vlastní chyby tak napomáhají v dalším učení. Chyby mají být ukazatelem toho, co je ještě třeba procvičit či zopakovat.
Pro mnohé je možná překvapující, že i s pochvalou se zachází velmi obezřetně, tak aby se dítě nestalo na pochvale závislé. Dítě má cítit sebeuspokojení z práce, kterou dělá, nedělat práci pro uspokojování představ dospělého, pro pochvalu nebo známky.
Montessori systém je svoboda a volba – ale se zodpovědností.
Projektová výuka zůstává stále nejoblíbenější činností.
Více o Montessori výuce můžete číst v sekci 2014/2015 - Montessori rok.