Metoda Montessori
Základní principy pedagogiky MontessoriPedagogika M. Montessori je ucelený a propracovaný výchovně vzdělávací program. Má své principy, které lze přirovnat k základním kamenům stavby. Jakmile některý odstraníme, stavba se sice nemusí zřítit, ale může se naklonit, popraskat a přestat být zcela bezpečná. Základní myšlenky Montessori metody, její principy, jsou provázané. Ačkoli je celý systém starší než sto let, vnímáme ho jako velmi nadčasový. Není nutné dogmaticky lpět na všech principech. Naopak, takový přístup by byl příliš omezující a mohl by dítěti nakonec spíše uškodit. Důležité je umět se přizpůsobit. Jak prostředí, ve kterém pracujeme, tak dětem. Ty samy nám dají najevo, když děláme něco špatně. Berme proto základní myšlenky jako doporučení, jak by to mělo v Montessori třídách fungovat. PÍŠEME SLOVNÍ HODNOCENÍTen, kdo je schopen kontrolovat a poznávat vlastní chyby, získává větší míru nezávislosti a jistoty. (M. Montessori) Práce a činnost dítěte není hodnocena ve smyslu porovnávání s ostatními dětmi, sestavování žebříčku výkonů nebo práce s jakoukoli hodnotící škálou – takové hodnocení se neslučuje s principy pedagogického systému Montessori. Způsob hodnocení navazuje na práci dítěte z vnitřní motivace, pomáhá k dovednosti vlastního sebehodnocení, umožňuje dítěti být úspěšné a zapojit se do každé práce. Vychází už ze samotného přístupu dospělého (rodiče, učitele…) k dítěti => laskavý, partnerský přístup, který vytváří prostor k tomu, aby dítě : - poznávalo své přednosti a nedostatky, možnosti a hranice PROČ SI VYBRAT MONTESSORI METODU?Příležitost prozkoumat zajímavé aktivity
Děti mají příležitost prozkoumat aktivitu která je zaujme a uspokojí ' citlivé období ' ve kterém se právě nacházejí. Naučí se více než pod tlakem dospělého.
Děti se rozvíjejí přirozeně svým vlastním tempem Výhody metody MontessoriDítě
TRADIČNÍ VERSUS MONTESSORI VZDĚLÁVÁNÍTRADIČNÍ x MONTESSORI
Učebnice, tužky, pracovní sešity. x Připravené kinestetické materiály se zapracovanou kontrolou chyby. Zvlášť vytvořené referenční materiály.
Práce a učení bez zdůraznění sociálního rozvoje. xPráce a učení odpovídá stupni vývoje dítěte. Maria MontessoriNarodila se v Itálii v roce 1870, v obci Chiaravalle, v provincii Ascona. Po maturitě si prosadila studium na lékařské fakultě v té době přístupné jen mužům. V 1896 byla promována jako první žena v Itálii lékařkou. Po praxi na psychiatrické univerzitní klinice v Římě. V roce 1902 ukončila Maria studia pedagogiky, experimentální psychologie a antropologie na univerzitě v Římě. O něco později dospěla k přesvědčení, že její poznatky a zkušenosti z práce s postiženými dětmi by měly ještě větší úspěch u dětí zdravých. Vytvořila teorii, podle které dítě v podnětném, klidném a nestresujícím prostředí, za pomoci speciálních pomůcek získává přirozený zájem, fixuje si správné pracovní návyky a získává vlastní názor. Druhým důležitým poznáním a teorií Montessori je sebepoznání učitelů. Učitel se má orientovat na své vlastní záporné povahové rysy namísto pozorování záporných vlastností dětí. V roce 1912 založila mezinárodní montessoriovskou společnost AMI, jež má dnes sídlo v Amsterodamu. Tato organizace zajišťuje vzdělávání učitelů z celého světa a zastřešuje národní montesoriovské organizace. Maria Montessori cestovala po celém světě a šířila svoji metodu, vzdělávala učitele a pomáhala zakládat školy s montessoriovským přístupem k dítěti. Za svoji celoživotní práci byla 2x nominována na Nobelovu cenu míru. Zemřela v roce 1952 v Holandsku. V současné době rozvíjí teorie Marie Montessori její vnučka Renaldine, která působí v AMI v Holandsku a v Torontu. Často kladené otázkyJe metoda a pedagogika Montessori uznána státními odbornými institucemi? Pedagogika Montessori - principy* Utváření nového vztahu dospělého k dítěti CÍLE Montessori pedagogiky
Metoda Montessori je uznána jako jeden ze vzdělávacích programů, které si může běžná základní nebo mateřská škola zvolit. Tvoří ucelený, propracovaný a ověřený vzdělávací systém, který plně respektuje vývojová období dítěte, koresponduje s moderními psychologickými teoriemi vývojových potřeb a senzitivních období dětského věku. Cílem Montessori pedagogiky je vychovávat svobodné, zodpovědné a samostatné osobnosti.
Zahrnuje v sobě připravené prostředí se specifickými výukovými pomůckami, které v dětech podporují přirozenou potřebu se učit.
- Respektuje individualitu žáka a dosažený stupeň rozvoje a vědomostí
|
|