TRADIČNÍ VERSUS MONTESSORI VZDĚLÁVÁNÍ
TRADIČNÍ x MONTESSORI

Učebnice, tužky, pracovní sešity. x Připravené kinestetické materiály se zapracovanou kontrolou chyby. Zvlášť vytvořené referenční materiály.
Práce a učení bez zdůraznění sociálního rozvoje. xPráce a učení odpovídá stupni vývoje dítěte.
Úzké učební osnovy. x Jednotné, mezinárodně vytvořené osnovy.
Čas rozdělený do bloků, hodinové lekce. x Integrované předměty, učení založené na vývojové psychologii.
Jednotlivé předměty. x Nepřerušované pracovní cykly.
Třída s dětmi jednotného věku. x Třída s dětmi různého věku.
Žáci většinou pasivně a tiše sedí za stolem. x Žáci jsou aktivní, hovoří nebo spontánně pracují potichu, mají volnost pohybu.
Žák se přizpůsobuje potřebám školy. x Škola se přizpůsobuje potřebám žáka.
Žák získává pomoc specialisty mimo školu. x V ideálních případech přichází specialista za žákem.
Vysvědčení se soustředí na výsledek. x Hodnocení podle vývoje, přehled zvládnutých dovedností.

